Ak pôsobíte vo svete financií tak to, že ste vo svojej práci skutočne dobrý, zistíte okrem spokojných klientov aj tak, že sa o vás začnú zaujímať iní. Ak ste napr. bankár, tak sú to trebárs externí partneri, s ktorými spolupracujete pri úveroch alebo sú to rôzni makléri, od ktorých dostávate ponuky na spoluprácu. Možno vám už angažmán „na druhej strane“ vŕta v hlave alebo sa už do podnikania vo finančnom sprostredkovaní chcete pustiť. Potom začnete seriózne uvažovať o vhodnom partnerovi na vlastné podnikanie.
Kto je „Partner“?
Partner je ten, o koho sa môžete vždy oprieť a kto vašu činnosť zastreší. Partner má vlastné know-how, má za sebou hmatateľné výsledky a dobré meno na trhu. Má spokojných spolupracovníkov aj klientov. Má za sebou skúsenosť, aby vám vedel poradiť a pomôcť s vašim vlastným biznisom. Ak budete obidvaja začiatočníci, môžete sa skôr a častejšie popáliť. Dobrý Partner vám na začiatku vašej novej kariéry pomôže vyhnúť sa začiatočníckym chybám.
Základné otázky, na ktoré sa musíte spýtať alebo si odpovede sami zistiť, aby ste urobili správne rozhodnutie vo výbere:
- Aká je organizačnú štruktúru a riadenie spoločnosti – je dôležité vedieť, či podniká ako MLM, alebo má plochú štruktúru – ak sa chcete venovať hlavne klientom, voľte radšej plochú štruktúru.
- Ako sa dodržiavajú dohody a či existujú intrigy a podrazy –sledujte povesť firmy, na internete sa dá nájsť veľa informácií.
- Aký je v spoločnosti systém vzdelávania a pracovné nástroje? Prípadne aká je odborná pomoc v prípade potreby? Či je jasne definované, na koho sa môžete obrátiť s konkrétnym problémom.
- Aké má spoločnosť portfólio partnerov a produktov – obsahuje všetky banky resp. stavebné sporiteľne? Je portfólio partnerov dostatočne široké pre uzatváranie doplnkových (poistných, sporiacich, vkladových) produktov?
- Akú má firma produktovú stratégiu? A môžete si vybrať konkrétny produkt, ktorý je pre klienta ozaj výhodný a nebudete tlačený do niekoľko „určite najvýhodnejších“ produktov (ktoré majú najlepšiu províziu)? Je to to, čo hľadáte? Napríklad či nekladú dôraz na jeden produkt (napr. na poistenie) a vy chcete robiť hlavne úvery a poistenie ako doplnok.
- Aká je výška a disciplína vyplácania provízií? Treba sa pýtať aj existujúcich obchodníkov. Pričom dnes majú všetky relevantné spoločnosti veľmi podobné provízie a odlišujú sa hlavne v odpovediach na ostatné dôležité otázky.
- Akú marketingovú stratégiu a nástroje firma má? Má vôbec nejakú? Aký úžitok z toho vyplýva pre činnosť obchodníka?
- Existuje možnosť prideľovania klientov od spoločnosti? Niekedy to veľmi pomôže, keď sa dlhšie nedarí.
- Aké iné motivácie okrem výšky provízií existujú – stará sa firma aj o budovanie kolektívu, organizuje rôzne team-buildingové akcie, buduje priateľskú atmosféru?
- Aký kolektív firma predstavuje – spolupracujú a pomáhajú si vzájomne alebo medzi sebou navzájom súťažia? Aký štýl vám vyhovuje?
- Aké hodnoty zastáva firma a v akej miere korešpondujú s tými vašimi?
- Aký je ozajstný prístup firmy ku klientom – dohľadajte a prečítajte si referencie klientov. A sú tieto referencie uvedené aj na iných miestach, než webových stránkach firmy? Napr. na sociálnych sieťach? Sú tie referencie autentické?
- Ako dlho ľudia vo firme pôsobia, aká je fluktuácia kolegov? Korešponduje to s vašim prístupom?
- Pri rozhovore s manažérom sledujte aj jeho náborové metódy. Ak je úvodný zoznamovací rozhovor či pohovor postavený na „divadelnom predstavení“, pri ktorom sa manažér hrá napr. s kľúčmi drahého auta a rozpráva o tom, že aj Vy budete také vlastniť – len treba s nimi spolupracovať a robiť to, čo budú chcieť – vtedy zbystrite pozornosť.
Až keď máte zodpovedané odpovede na všetky uvedené otázky, až keď máte pocit, že stretnutia s manažérom prebehli korektne a nikto na Vás nič neskúšal, prípadne až keď sa uspokojila komunikácia so sprostredkovateľmi danej firmy, až vtedy o spolupráci začnite uvažovať. Odporúčam sa zamerať aj na kombináciu všetkých vyššie uvedených faktorov, ktoré vám ukážu spoločnosť, ktorá je pre vás užitočná a hlavne dlhodobo vhodná ako Partner, ktorý to s vami myslí dobre. Ak je Partner pre vás dlhodobo vhodný, zaistíte si nie len lepšie pracovné podmienky, ale aj vylepšenie svojho osobného života.
Na záver
K spísaniu tohto článku boli inšpiráciou naši spolupracovníci, z nich veľká časť než začala pracovať u nás, mala skúsenosť s pôsobením vo finančnom sprostredkovaní v inej firme. Buď rýchlo alebo až časom prišli na to, že potrebujú zmenu, že potrebujú „niečo iné“, – iný prístup vedenia, iné hodnoty firmy, iné vzťahy na pracovisku, iný prístup firmy ku klientom. Máme radosť, že „toto iné“ našli u nás. Finančné sprostredkovanie ponúka overenú cestu, ako uspieť. Veď v ňom uspeli tisíce ľudí pred vami. Na tejto ceste narazíte ale aj na prekážky. Aby ste ich vedeli prekonať, cítili ste sa komfortne a zlepšili svoj pracovný alebo aj osobný život, potrebujete si okrem iného vybrať správneho Partnera. Želám vám veľa úspechov v rozhodovaní.
S nami budete plniť ľuďom sny o bývaní.